Dezvoltarea shopping-ului online a adus o adevărată gură de oxigen în piața serviciilor de poștă și curierat.
Potrivit datelor KeysFin, numărul firmelor de poștă și curierat a avansat cu aproape 270% față de 2007, la peste 1500 de companii în 2017. În prezent, sectorul se află într-un plin proces de maturizare, optimizarea costurilor fiind în prim-plan. Pe acest fond, numărul companiilor de profil a scăzut cu 5% față de 2016.
Poșta Română este lider
În ciuda problemelor logistice și de personal cu care se confruntă, Poșta Română continuă să fie principalul jucător din piața de poștă și curierat din România.
Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor – 93,5% și de Fondul Proprietatea – 6,5%) a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei (29,5% din total).
Pe locul al doilea s-a situat Fan Courier Express SRL, companie cu capital privat 100% românesc, cu afaceri de 586 de milioane de lei, adică 15% din total.
Podiumul este completat de Urgent Cargus S.A. (372 de milioane de lei, 10% din total), DHL International Romania SRL (256 de milioane de lei – 6,7%) și TNT Romania SRL (253 milioane lei – 6,6%). De menționat este și Delivery Solutions SRL, (locul 10 după cifra de afaceri) al cărui acționar majoritar este Dante Internațional SRL (companie controlată de investitori olandezi și care gestionează la nivel local brandul eMAG).
Pe ansamblu, cele mai mari 10 companii au generat aproape 80% din cifra de afaceri totală.
La nivel regional, capitala atrage cel mai mare volum de servicii de poștă și curierat, cu afaceri de 2,6 miliarde de lei, urmată de județele Ilfov (604 milioane de lei), Sibiu (193 milioane de lei), Cluj (68 milioane de lei) și Prahova (36 milioane de lei).
Împreună primele 5 județe au generat aproape 91% din cifra de afaceri totală în 2017.
România este la jumătatea clasamentului internațional
La nivel internațional, în serviciile de poștă și curierat activează peste 5,3 milioane de angajați, în peste 192 de țări și 677.000 de oficii poștale, potrivit datelor UPU (Universal Postal Union).
Văzută drept un indicator al situației economico-sociale, dezvoltarea aceste industrii situează România pe locul 57 în lume din 192 de țări.
Conform indicelui calculat de UPU pentru fiecare dintre cele peste 170 de țări, România a acumulat 48 de puncte și se situează sub media de 55 de puncte la nivel internațional. Spre comparație, Austria se află pe locul 10, Slovenia pe 11, Estonia (13), Slovacia (16), Cehia (21), Ungaria (30) și Bulgaria (39).
Elveția, Olanda, Japonia, Germania și Franța sunt lideri acestui clasament, dar este de notat poziția Poloniei (locul 6 în 2018).
Indicele analizează siguranța (viteza și predictibilitatea serviciilor, ca măsură a eficienței operaționale), capacitatea de acoperire (rețele partenere și volumele livrate, ca măsură a gradului de deschidere, de internaționalizare), relevanța (cererea pentru servicii, indicator raportat la cele mai bune performanțe, ca măsură a competitivității) și rezistența sistemului (diversificarea surselor de venit și inovația, ca măsură a capacității de a face față șocurilor externe domeniului).
Potrivit UPU, viitorul în acest sector se va concretiza în digitalizarea și diversificarea serviciilor susținute de investițiile semnificative în logistică.