Cine plătește notarul în cazul unei tranzacții imobiliare

Un imobil își schimbă proprietarul în momentul în care se semnează contractul de vânzare cumpărare în formă autentică în fața notarului public.

Pentru a încheia un contract de vanzare cumparare având ca obiect un imobil (teren și/sau casă, apartament) sunt necesare prezentarea următoarelor acte în fața notarului public:

  • Cărți de identitate
  • Actul de proprietate (contractul de cumpărare anterior, contractul de donație, certificatul de moștenitor, autorizația de construire și actele de intabulare)
  • Certificatul de carte funciară (documentația cadastrală)
  • Certificatul de atestare fiscală
  • Certificatul energetic (dacă este cazul)
  • Adeverință eliberată de asociația de locatari (dacă este cazul) din care rezultă faptul că nu există datorii către asociația de proprietari/locatari
  • Ultimele facturi de utilități și dovada achitării lor

Taxele percepute în fața notarului îi revin conform obiceiului cumpărătorului. În principiu, având în vedere că acesta achită costurile privind transferul imobilului acesta este îndreptăți să aleagă și biroul notarial unde se vor semna actele.

Cumpărătorul plătește două sume distincte:

  1. Taxa de intabulare, care se virează către Oficiu de Cadastru și Publicitate Imobiliară (0.15% din prețul vânzării)
  2. Onorariul notarului public. Onorariul notarial este reglementat prin Ordinul Ministrului Justiției nr. 46/C din 6 ianuarie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 133 din 22 Februarie 2011, și conține o parte fixă plus una procentuală, în funcție de prețul vânzării. Sumele diferă în funcție de prețul vânzării, existând mai multe praguri și procente. Există mai multe simulatoare de taxe notariale puse la dispoziție pe internet (search: calculator taxe notariale) unde poți să îți faci o idee cu privire la costurile care urmează să fie avansate.

Conform site-ului petrea.eu (avocat Timisoara) pentru un imobil care valorează 50.000 euro cumpărătorul trebuie să achite 3518 lei (3149 lei taxe notariale + 369 lei taxa ANCPI). Pentru un imobil care valorează 100.000 trebuie să achite 5953 lei (5214 lei taxe notariale + 738 lei taxa ANCPI)

Despre Petrea & Asociații SCPA

Petrea & Asociații oferă servicii de avocatură și consultanță, în mod special în vestul României, sediul biroului fiind în Timișoara. În cei 27 de ani de activitate avocații din cadrul Petrea & Asociații au oferit asistență juridică unor companii recunoscute pe plan național și european, care activează în următoarele domenii: bancar, medical, auto-motive, imobiliar, agricultură, construcții, hotelier, producție și transport.

Biroul Petrea & Asociații din Timișoara, oferă sprijin clienților săi prin intermediul unei echipe de peste 6 de avocați cu experienţă cumulată a echipei de peste 87 de ani. Avocații din cadrul Petrea & Asociații sunt capabili să abordeze probleme juridice și economice complexe, furnizând clienților soluții juridice eficiente din punct de vedere legal.

https://petrea.eu

https://goo.gl/maps/WiP2c59C5fAQoQLL8

Petrea & Asociații

Blv. Revoluţiei din1989 nr. 26, ap. 13

Timisoara , Timiș, România, 300024

Petrea Bogdan +40-722-515-576

Petrea Răzvan +40-723-142-246 Email [email protected]

- Publicitate -

Aproape de 200.000 de investitori pe piața de capital din România

Numărul investitorilor pe piața de capital autohtonă a continuat să crească și a ajuns la 191.743 la finalul primului...

TAROM vinde bilete de avion la prețuri speciale, începând de la 125 euro

În perioada 14-16 iunie 2024 compania aeriană TAROM dă startul unei oferte cu tarife începând de la 125 euro...