China începe să-și revină după izbucnirea epidemiei de Covid-19

Mediul de afaceri din China a fost primul afectat de epidemia de Covid-19, dar scăderea rapidă a cazurilor noi în ultimele săptămâni oferă speranțe de revenire a situației în a doua jumătate a anului, cu impact pozitiv și pe piața de real estate.

Pe baza situației din China, o evoluție similară ar putea fi așteptată și în România, susținută de comerțul online, după ce va trece vârful epidemiei și vor scădea cazurile noi, estimează consultanții Colliers International.

Mai mult de atât, actuala situație poate aduce oportunități pentru unele industrii, inclusiv segmente ale pieței de real estate.

Chiar dacă o mare parte dintre angajații companiilor din China au lucrat, în primul trimestru al acestui an, din afara birourilor, și deși multe companii au fost afectate de epidemia de coronavirus, 85% dintre proprietarii clădirilor de birouri intervievați susțin că nu au existat intenții de a renegocia contractele de închiriere din partea chiriașilor, potrivit unui sondaj Colliers International realizat în rândul companiilor din segmentul imobiliar din China. Totuși, 92% dintre chiriași și-au anulat planurile de extindere pentru 2020.

Unele domenii, în general cele online, precum cumpărăturile, educația și jocurile, dar și produsele farmaceutice și asistența medicală sunt mai puțin lovite de criza provocată de noul coronavirus și vor stimula cererea de închiriere de birouri în China, ceea ce poate fi o referință pentru o recuperare potențială după epidemie și în alte părți ale lumii.

În acest context, consultanții Colliers International consideră că proprietarii de clădiri de birouri ar trebui să se uite mai atent la aceste sectoare de business și să își diversifice mixul de chiriași. În cazul industriilor IT și de asistență medicală, care au suferit mai puțin în China sau care ar putea înregistra o creștere în vânzări, negocierea unor contracte favorabile de închiriere pe termen lung e de așteptat din partea chiriașilor.

În ceea ce privește chiriile, aproximativ 59% dintre proprietarii de clădiri de birouri intervievați din China cred că acestea se vor menține relativ stabile, potrivit sondajului Colliers International, în timp ce 29% se așteaptă la scăderi. Rata de neocupare rămâne și ea neschimbată, sunt de părere 40% dintre proprietarii de clădiri de birouri. În general, 34% dintre companiile din China care au răspuns sondajului Colliers International consideră că afacerea lor va rămâne neafectată de coronavirus în acest an, în timp ce 19% afirmă că au fost deja afectate negativ, iar 26% se așteaptă să le fie afectată activitatea în perioada următoare. Efectele negative ale epidemiei de Covid-19 asupra companiilor mici și mijlocii sunt mult mai evidente, 54% declarând că au resimțit impact negativ asupra activității în contextul coronavirusului.

„Există unele asemănări între piețele de birouri din România și cele din China, cum ar fi trecerea timpurie la un sistem de lucru de acasă și impactul mare asupra economiei orașelor regionale. Pe de altă parte, în China statul deține mare parte din piața imobiliară și 80% dintre companii sunt chineze. Astfel, statul s-a concentrat mai mult asupra redresării rapide a economiei și a redus riscurile de relocare a afacerilor în alte țări”, explică Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory la Colliers International România.

O revenire a retailului din China, așteptată pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului

Epidemia i-a afectat serios pe chiriașii din segmentul de retail din China, veniturile scăzând cu 60% până la 100% de la izbucnirea acesteia, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior.

Aproape toate segmentele au fost afectate, comercianții de alimente și băuturi fiind în situația cea mai dificilă. Totuși, circa 40% dintre companii așteaptă o revenire în acest segment pe parcursul acestui trimestru, potrivit sondajului Colliers International efectuat în China, iar 24% estimează că revenirea va avea loc în a doua jumătate a acestui an, pe măsură ce consumatorii tind să revină la vechile obiceiuri de consum, potrivit semnalelor din piață.

Circa 12% dintre retaileri au declarat că nu au fost afectați, iar supermarketurile în general nu au fost nici ele afectate, susținute în special de vânzările efectuate prin platformele online. Unii jucători din zonele de îmbrăcăminte, articole pentru copii și educație online au înregistrat chiar o creștere în baza de consumatori și în venituri, parțial ca rezultat al promovării online și al discounturilor oferite consumatorilor.

Proprietarii de spații de retail ar putea, astfel, să creeze noi canale de comerț online împreună cu și pentru chiriași. Măsura ar putea impulsiona vânzările și, totodată, ar putea reprezenta o oportunitate pentru unele branduri să se extindă și să-și revină mai rapid, câștigând cotă de piață în fața competitorilor, potrivit consultanților Colliers International din China.

Companiile și în special chiriașii din segmentul alimentar sunt așteptați să se extindă mai mult în online, ceea ce ar crea o nouă strategie de dezvoltare pentru viitor și ar contribui la creșterea bazei de clienți. Pentru a recupera pierderile suferite în timpul epidemiei, 52% dintre companiile din China au indicat dorința de a-și extinde prezența în online, iar cooperarea cu retailerii existenți este și aceasta o opțiune, potrivit sondajului Colliers.

Oportunități similare de repoziționare ar putea ajuta și retailerii români să-și revină după ce trece epidemia provocată de coronavirus. „Piața locală de retail a fost, desigur, afectată după ce tranzacțiile celor mai mulți dintre retailerii de produse nealimentare au fost oprite. De aceea chiriașii trebuie să fie bine pregătiți pentru momentul în care ne vom întoarce la viața noastră așa cum o știm, pentru a-și reveni cât mai repede posibil. Asta înseamnă un stoc suficient de produse pentru a acoperi cererea, măsuri de igienă luate foarte în serios și continuarea marketingului omnichannel”, a spus Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International Romania.

Rata de neocupare a spațiilor logistice scade în 2020

Epidemia de Covid-19 a afectat și majoritatea sectoarelor de producție și servicii din China. Cu toate acestea, comerțul online are în cea mai mare parte de câștigat de pe urma acestei situații dificile, după cum afirmă 47% dintre companiile de logistică și comerț online din China care au participat la sondajul Colliers International.

Mai exact, 65% dintre companii consideră că vânzările online vor stagna sau chiar crește în 2020, 31% dintre acestea estimând o creștere de cel puțin 15% comparativ cu perioada similară a anului anterior. Deși unele industrii au avut de suferit pe termen scurt – cum ar fi produsele de lux, retailul de fashion, produsele cosmetice și electronicele sau electrocasnicele, o creșterea a vânzărilor este așteptată în segmente precum cel al produselor alimentare proaspete, dar și cele medicale și farmaceutice. Această creștere va fi susținută de consumatorii care dezvoltă tot mai mult obiceiul de a cumpăra astfel de produse online, precum și de seniorii care încep să cumpere online în general, tendință care se observă și pe plan local. 

„În România e deja vizibil că oamenii au câștigat multă încredere în shopping-ul online în această perioadă și este de așteptat ca acest mod de a face cumpărături să devină o obișnuință pentru un segment important din populație în viitor. Prin urmare, infrastructura necesară magazinelor online ar trebui să crească și implicit și depozitele de care este nevoie pentru a livra produsele comandate online ar trebui să aibă de câștigat”, spune Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.

Producătorii ar putea să se îndrepte către soluții locale sau de proximitate pentru materii prime – adaugă Laurențiu Duică, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din țări îndepărtate, inclusiv din China. Per ansamblu, efectele pe piața de logistică din China sunt așteptate să fie reflectate în valoarea chiriilor.

Circa 43% dintre companiile participante la sondajul Colliers International se așteaptă ca chiriile să scadă pe fondul încetinirii operațiunilor logistice, a consumului scăzut în zona de produse nealimentare, a proceselor de producție întârziate și a posibilelor scutiri de plată acordate chiriașilor pe anumite perioade.

Pe de altă parte, 40% dintre companii consideră că se va întâmpla opusul din cauza unei creșteri a cererii pentru produse specifice în zona de comerț online, care va duce la avansul pieței. Drept urmare, 73% dintre companii cred că ratele de neocupare ale spațiilor logistice vor scădea sau cel mult vor rămâne la fel ca înainte de izbucnirea epidemiei.  

- Publicitate -

Cât durează să recrutezi un muncitor în fabrică? Cel mult 3 săptămâni!

Durata medie a procesului de recrutare pentru angajații blue collar (muncitori) este de 1-3 săptămâni în 77% din cazuri,...

Salariul mediu al inginerilor din România este de 5.000 de lei pe lună

Media salarială netă pentru angajații din inginerie este de 5.000 lei net pe lună, după cum arată datele Salario....