Conform JLL cererea de spaţii industriale şi de logistică a crescut anul trecut cu 50%, la peste 460.000 mp, înregistrând cel mai ridicat nivel din istorie în România.
40% din cerere a venit din partea companiilor de retail şi e-commerce, în timp ce Bucureştiul a contribuit cu 65% la total. Retailerii au închiriat anul trecut spaţii logistice de aproape 186.000 de metri pătraţi, extinderea activităţii de logistică a acestora venind în contextul creşterii continue a reţelelor de magazine pe care le operează.
Companiile de logistică şi de producţie au tranzacţionat aproximativ 140.000 metri pătraţi, respectiv o treime din cererea totală, în timp ce producătorii din domeniul auto au încheiat contracte de circa 72.000 metri pătraţi.
„Cel mai probabil, investiţiile străine directe vor depăşi 4 miliarde de euro în 2016 în condiţiile în care la sfârşitul lunii noiembrie au fost raportate 3,9 miliarde de euro, nivel record al ultimilor opt ani. De asemenea, consumul a crescut cu circa 10% anul trecut, alimentat de scăderea TVA şi de creşterile salariale. Toate acestea sunt elemente care au favorizat creşterea cererii la un maxim istoric pe piaţa de spaţii industriale şi de logistică”, a declarat Cristina Pop, Associate Director, Head of Industrial Agency JLL Romania.
Un alt element pozitiv al pieţei îl reprezintă faptul că peste 340.000 de metri pătraţi, respectiv peste 70% din suprafaţa totală închiriată în 2016, reprezintă cerere nouă – contracte noi de închiriere, extinderi şi preînchirieri, restul fiind reînnoiri de contracte şi relocări.
Structura pe regiuni a cererii plasează Bucureştiul pe prima poziţie în topul preferinţelor companiilor care au închiriat spaţii industriale anul trecut, cu peste 300.000 de metri pătraţi (65% din total). Pe poziţia a doua se află Timişoara – 74.200 metri pătraţi, aceasta fiind urmată de Cluj – circa 30.000 metri pătraţi.
„Scăderea TVA din acest an, dar şi anunţatele creşteri de salarii, vor favoriza consumul, astfel că vom vedea în continuare activitate intensă pe piaţă din partea retailerilor, firmelor de logistică şi de e-commerce. Schemele de ajutor de stat sunt esenţiale pentru a atrage investiţii şi în domeniul producţiei. Astfel, în 2017, pe lângă investiţiile în zonele deja cunoscute (Vestul şi Centrul ţării), este posibil să asistăm la dezvoltarea Moldovei din punct de vedere investiţional, ţinând cont de disponibilitatea şi costul forţei de muncă”, a declarat Cristina Pop, Associate Director, head of Industrial Agency.