Cele mai importante beneficii pentru sănătate ale cafelei

Cafeaua, băutura preferată a milioane de oameni din întreaga lume, nu este doar o licoare fără de care pare că nu ne putem începe ziua, ci și o sursă de numeroase beneficii pentru sănătate. În acest articol, vom explora câteva dintre efectele pozitive ale acestei licori magice asupra organismului. 

Are efect energizant și contribuie la îmbunătățirea performanței fizice

Cofeina din cafea poate avea un efect energizant și stimulant asupra sistemului nervos central, ceea ce duce la creșterea nivelului de energie și la reducerea senzației de oboseală. Explicația oferită de oamenii de știință este că acest efect al cafelei s-ar datora efectului inhibitor al cafeinei asupra unui neurotransmițător numit adenozină. Cu cât mai scăzut este nivelul adenozinei, cu atât mai ridicat este nivelul de energie din organism. Tot datorită cofeinei, cafeaua poate contribui și la îmbunătățirea performanței și rezistenței fizice.[1][3]

Ajută la menținerea sănătății cardiovasculare 

Consumul moderat de cafea (aproximativ 3-5 cești pe zi) poate reduce riscul de boli cardiovasculare, cum ar fi infarctul miocardic, insuficiența cardiacă sau accidentul vascular cerebral, cu până la 15%. Există, de asemenea, unele studii ce sugerează că această licoare ar contribui la reducerea riscului de hipertensiune arterială. Atenție însă! Consumul a mai mult de o cană de cafea pe zi poate dubla riscul de deces la persoanele deja diagnosticate cu hipertensiune arterială severă. Dacă ai tensiunea mare, evită deci să bei prea multă cafea sau cere sfatul unui medic în privința cantităților în care o poți consuma zilnic.[1][2]

Scade riscul de boli neurodegenerative

Studiile recente au descoperit că printre beneficiile cafelei se numără și faptul că aceasta ar contribui reducerea riscului de dezvoltare a unor boli neurodegenerative precum boala Alzheimer, boala Parkinson sau demența. De exemplu, conform mai multor cercetări, cu cât mai multă cafea consumi, cu atât mai scăzut este riscul de a suferi de boala Alzheimer, în timp ce alte studii au arătat că băutorii de cafea au mult mai puține șanse de a dezvolta boala Parkinson. Sunt necesare însă mai multe date pentru a putea confirma efectul neuroprotector al cafelei.[1]

Ajută la prevenirea diabetului 

Consumul regulat de cafea a mai fost asociat și cu reducerea riscului de diabet de tip 2. Acest lucru s-ar datora capacității cafelei de a susține funcția celulelor beta din pancreas, care sunt responsabile de producția de insulină și reglarea nivelului zahărului din sânge. Conținutul ridicat de antioxidanți al cafelei ar avea, de asemenea, un impact pozitiv și asupra sensibilității la insulină, a inflamației și a metabolismului, factori care joacă un rol în dezvoltarea diabetului de tip 2.[1]

Contribuie la menținerea unei greutăți sănătoase 

Un alt beneficiu asociat cu consumul de cafea este legat de greutatea corporală. Conform mai multor studii, consumul ridicat de cafea poate contribui la reducerea grăsimii corporale, în special în cazul bărbaților. Totodată, cafeaua ar avea un efect pozitiv asupra nivelului de activitate fizică, ceea ce ajută la menținerea unei greutăți corporale sănătoase.[1]

De cele mai multe ori, atunci când vorbim despre beneficiile cafelei, ne gândim la faptul că ne ajută să avem mai multă energie. Nu este însă singurul său efect pozitiv. După cum am văzut mai sus, contribuie, printre altele, la menținerea sănătății inimii și a creierului și la reducerea riscului de diabet. Ține totuși cont de faptul că, ca în cazul multor altor băuturi, se recomandă evitarea consumului său în exces. Acest sfat este valabil mai ales pentru femeile însărcinate ori care alăptează sau pentru persoanele care suferă de anumite afecțiuni. Dacă nu ești sigură ce efecte ar putea cafeaua asupra sănătății tale sau în ce cantități poți să o consumi, discută cu un medic. El este singurul care poate face recomandări concrete, personalizate, care să țină cont și de starea ta de sănătate.  

Bibliografie: 

  1. Ajmera, Rachael. „9 Unique Benefits of Coffee”, Healthline, 20 Sept. 2018, www.healthline.com/nutrition/top-evidence-based-health-benefits-of-coffee. Accessed 21 June 2023.
  2. „People with Very High Blood Pressure May Want to Go Easy on the Coffee”, American Heart Association, 21 Dec. 2022, www.heart.org/en/news/2022/12/21/people-with-very-high-blood-pressure-may-want-to-go-easy-on-the-coffee. Accessed 21 June 2023.
  3. „This Should Perk You Up: The Surprising Health Benefits of Coffee”, Cleveland Clinic, 2 Feb. 2023, health.clevelandclinic.org/the-health-benefits-of-coffee/. Accessed 21 June 2023.
- Publicitate -

7 din 10 români cred că este mai puțin stresant să acceseze un credit 100% online

7 din 10 români consideră că este mai puțin stresant să acceseze un credit 100% online decât unul tradițional,...

Lidl deschide un nou magazin în orașul Sânnicolau Mare, județul Timiș

Lidl deschide un magazin în Sânnicolau Mare, județul Timiș, pe data de 15 aprilie. Acesta este situat pe Calea...