Ce urmează după șomajul tehnic? IMM-urile, în zona de risc maxim

Economia românească riscă să se confrunte cu un val semnificativ de insolvențe după data 1 iunie, data probabilă la care statul va opri finanțarea șomajului tehnic în majoritatea domeniilor economice, cu excepția HORECA, estimează analiștii de la Sierra Quadrant, care consideră că planul de susținere a economiei, pregătit de autorități, va fi unul esențial pentru evitarea unei adevărate pandemii economice.

După ce, în 2019, numărul societăților comerciale și persoanelor fizice autorizate intrate în insolvență a scăzut cu peste 20%, la 6.524 de cazuri, de la 8.304 în 2018, perspectivele S2 2020 nu se anunță deloc promițătoare.

- Publicitate -Domeniile Ostrov

După ce, potrivit estimărilor, peste 150.000 de firme și-au suspendat sau închis activitatea, urmare a restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, iar peste 1,2 milioane de angajați au fost trimiși în șomaj tehnic sau disponibilizați, experții estimează că numărul noilor insolvențe ar putea atinge în 2020 pragul de 10.000 de dosare.

Potrivit experților, odată cu stoparea programului de susținere financiară a șomajului tehnic, multe dintre companiile din sectorul IMM-urilor, considerate în prezent „asimptomatice”, se vor afla într-o situație de risc.

În 2019, numărul dosarelor noi de insolvență a fost de 6.384, mai mic cu 22% faţă de anul anterior, situându-se la minimul ultimului deceniu. Cele mai multe insolvenţe au fost în sectorul comerţului cu ridicata şi distribuţie, acestea fiind urmate de construcţii şi comerţul cu amănuntul.

În primele trei luni din 2020, datele ONRC indică un număr de 1320 de cazuri noi de insolvență, față de 1509 în perioada similară din 2019.

Esențial, după încetarea șomajului tehnic asigurat din fonduri publice, spun specialiștii, va fi sprijinul statului, în sensul unei infuzii semnificative de capital în economie și a relaxării fiscalității pe piața de muncă.

Fără un program coerent de susținere a companiilor, este foarte probabil ca multe dintre IMM-urile din România să nu reușească să ajungă în toamnă, în contextul în care și consumul se anunță la un nivel redus, urmare a scăderii puternice a puterii de cumpărare.

Concordatul preventiv, alternativa la insolvență

Potrivit companiei, firmele care iau în calcul insolvența ca soluție pentru a se proteja în fața consecințelor crizei pot apela la o procedură mai eficientă –concordatul preventiv.

Concordatul preventiv este mai avantajos decât insolvența pentru că permite acoperirea în timp cât mai scurt şi în proporţie cât mai mare a datoriilor acumulate, cu scopul evitării procedurilor de faliment.

În plus, debitorul poate cere judecătorului sindic suspendarea provizorie a executărilor silite urmând ca acestea să se suspende de drept din momentul comunicării hotărârii de constatare a concordatului către creditorii semnatari, suspendarea curgerii dobânzilor, penalităților și a cheltuielilor aferente creditorilor concordatari.

Cum să reziști în fața provocărilor crizei

Sierra Quadrant avertiza, în luna ianuarie, că anul 2020 va trebui să fie anul reorganizării business-ului în România. 

Creșterea economică impredictibilă, bazată în mare parte pe consum, deprecierea monedei naționale, evoluția inflației, fragilitatea financiară a multor companii și optimismul ireal al multor antreprenori în privința încasărilor în condițiile unui blocaj financiar în creștere erau văzute de experți printre principalele motive pentru care oamenii de afaceri trebuie să își reconfigureze business-urile.

Nori negrii asupra economiei s-au adunat, din păcate, mai repede decât se estima, iar shut-down-ul determinat de pandemia de coronavirus a dus necesitatea măsurilor de reorganizare în zona de urgență de gradul zero.

Potrivit experților, ajustarea planurilor pentru al doilea semestru din 2020 trebuie să plece de la reevaluarea condițiilor economice. Analiza performanței partenerilor trebuie să fie în prim-plan, alături de deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spații comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcții secundare.

Gestionarea optimă a numerarului, eliberarea sumelor suplimentare din bilanț, în general reechilibrarea costurilor pe baza previziunilor revizuite ale veniturilor alături de reconsiderarea investițiilor vor ajuta cel mai bine companiile, indiferent de cât durează epidemia.

Într-o perioadă în care blocajul financiar a crescut semnificativ, experții spun că asigurarea unei linii de finanțare bancară poate fi o soluție optimă în caz de probleme de cash-flow.

O soluție ar fi, potrivit Sierra Quadrant, și dezvoltarea unei legislații care să impună o disciplină financiară pentru achitarea facturilor: contracte cu titlu executoriu si termene de plată reglementate legal pe care să le respecte toți agenții economici dar și statul, principalul rău-platnic din economie.

- Publicitate -

Jumătate dintre români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn

Stresul este cel mai important factor care afectează calitatea somnului românilor, fiind menționat de 52% dintre respondenții unui studiu...

Ce cheltuieli poți deduce ca PFA? Lista completă și exemple practice

În calitate de Persoană Fizică Autorizată (PFA), trebuie să înțelegi care sunt cheltuielile pe care le poți deduce pentru...