Infecția cu COVID-19 este departe de a lua sfârșit, iar numărul cazurilor de îmbolnăviri a crescut alarmant în ultimele săptămâni. Dar viața, așa cum o știm, nu poate sta la nesfârșit pe loc și de aceea românii din toată țara au încercat ca și în anii trecuți să se bucure de vacanța de vară și de timpul frumos al lunilor iunie, iulie și august în diferite regiuni turistice. Iar pentru a-i putea aștepta în condiții optime proprietarii de unități de cazare s-au pregătit cum se cuvine.
Documentul care reglementează măsurile pentru prevenirea contaminării cu virusul COVID-19 și care menționează modul de desfășurare al activităților în condiții de siguranță pe toată perioada stării de alertă este Ordinul nr. 1731/832/2020, care pe lângă activitatea din saloanele de înfrumusețare și birourile cu spații comune, oferă indicații și recomandări și cu privire la unitățile de cazare.
Cum trebuie proprietarii de unități de cazare să-și desfășoare activitatea pe perioada stării de alertă pentru a asigura condiții de maximă siguranță clienților lor?
Impunerea unor reguli de igienă de bază pentru protejarea de infecția cu COVID-19 în cadrul unității pe care o conduc este prima măsură pe care trebuie s-o ia patronii hotelurilor, pensiunilor, dar și ai vilelor sau apartamentelor închiriate în regim de hotel. Aceste reguli presupun dezinfectarea mâinilor cu soluție specială, promovarea regulilor distanțării fizice, acoperirea nasului și a gurii cu măști de protecție, precum și purtarea de mănuși sanitare pentru tot personalul din subordine.
Dacă în cadrul unei unități de cazare se oferă și servicii conexe precum cele de alimentare sau de curățenie, proprietarul acesteia trebuie să acorde o atenție specială și locurilor în care sunt prestate astfel de servicii.
În special în cazul unităților de cazare cu mulți angajați, echipa managerială este obligată să dezvolte un plan de acțiune, adaptat cerințelor situației actuale, pe care să îi pună în aplicare în vederea prevenirii cazurilor de îmbolnăviri, dar și pentru atenuarea impactului acestei realități asupra clienților și personalului.
Un plan corect întocmit trebuie să pună accent pe următoarele puncte cheie:
- stabilirea unor metode optime de comunicare între membrii conducerii și membrii personalului pentru informarea corectă a oaspeților atât în legătură cu măsurile de prevenție, cât și cu privire la situația în care se descoperă un caz de îmbolnăvire în cadrul unității;
- informarea personalului de la recepție în legătură cu cele mai apropiate instituții medicale și farmaceutice disponibile în zonă pentru a putea la rândul său informa mai departe turiștii care se întâmplă să se confrunte cu simptome specifice infecției cu coronavirus;
- dotarea recepției cu o trusă medicală specială care să conțină soluție dezinfectantă sau șervețele dezinfectante utile pentru curățarea suprafețelor; măști, mănuși și șorț de unică folosință; un halat medical cu mâneci lungi; saci pentru deșeuri care reprezintă un pericol biologic. În cazul depistării unui bolnav de coronavirus în incinta unității de cazare, personalul de la recepție trebuie să fie instruit în așa fel încât să pună la dispoziția cadrelor medicale solicitate în regim de urgență, această trusă medicală;
- monitorizarea tuturor turiștilor cazați în unitate, suspecți de coronavirus, dar cu respectarea reglementărilor legii cu privire la protecția datelor cu caracter personal. În cazul în care personalul unității de cazare suspectează de îmbolnăvire cu coronavirus pe unul din clienți, acesta este obligat să ia atitudine, dar cu cea mai mare discreție, informându-și superiorii;
- spălarea frecventă și dezinfectarea tuturor suprafețelor din camerele de cazare, dar și din spațiile comune este încă o măsură de protecție pe care toți proprietarii de unități de cazare sunt obligați să o respecte în această perioadă;
- utilizarea lifturilor, conform recomandărilor autorităților, trebuie făcută de maxim două persoane odată, de preferință din aceeași familie, deoarece în spațiile închise riscul de infecție crește exponențial.
Pentru mai multe detalii și recomandări, patronii unităților de cazare pot lua legătura cu o firmă de protecția muncii din București care să le ofere consultanță de specialitate. Este o perioadă aparte care ne afectează pe fiecare dintre noi într-o mai mică sau mai mare măsură. Dar chiar și în aceste condiții, prin respectarea tuturor măsurilor impuse de autorități, românii își pot petrece vacanța în deplină siguranță, fără teama de a se întoarce acasă cu un “suvenir” nedorit.