Un procent de 75% dintre respondenții unui studiu Storia s-au declarat mulțumiți de locuința cumpărată, iar 25% au afirmat că locuința achiziționată de ei corespunde în mică sau în foarte mică măsură așteptărilor pe care le-au avut.
Rezultatele studiului au arătat că, deși 64% dintre respondenți ar cumpăra aceeași locuință dacă ar avea ocazia să se răzgândească, 36% ar opta pentru altceva.
Dezavantajele constatate puteau fi remarcate în proporție de 62% anterior achiziției și au venit cu o serie de consecințe, de la timp irosit și impact emoțional negativ la cheltuieli neprevăzute.
Pentru a corecta neplăcerile identificate în locuințe, 1 din 4 respondenți au precizat că au plătit peste 5.000 de euro, iar 14% suportă cheltuieli recurente.
Nemulțumirile proprietarilor români sunt legate cel mai adesea de atitudinea vecinilor, izolarea fonică și termică
Proprietarii locuințelor de sub 60.000 euro și ai celor de peste 100.000 euro menționează atitudinea vecinilor ca fiind cea mai des întâlnită problemă, pe când pentru cei cu locuințe cuprinse între 60.000 și 100.000 euro, această nemulțumire s-a situat în plan secund, după calitatea finisajelor.
Izolarea fonică este al treilea cel mai semnalat dezavantaj atât pentru cei din urmă, cât și pentru proprietarii de locuințe de sub 60.000 de euro.
Calitatea instalațiilor sanitare și electrice a reprezentat al doilea cel mai des întâlnit motiv de instatisfacție pentru proprietarii locuințelor de sub 60.000 euro,.
Cheltuielile de întreținere și calitatea finisajelor nu au corespuns așteptărilor proprietarilor de locuințe de peste 100.000 de euro.
Când vine vorba de problemele remarcate ulterior achiziției, proprietarii apartamentelor în blocuri noi poziționează pe primele locuri calitatea finisajelor și izolarea fonică, în procentaje semnificativ mai mari decât restul respondenților studiului.
Atitudinea vecinilor, instalația sanitară și izolarea termică s-au dovedit a fi cele mai nemulțumitoare pentru proprietarii apartamentelor situate în blocuri vechi.
Accesul la spațiile de parcare reprezintă în continuare o problemă indiferent de zona în care este situată locuința, aproximativ 25% dintre respondenți fiind nemulțumiți de acest aspect.
Proprietarii au menționat și alte aspecte care uneori sunt omise de pe lista verificărilor:
- urme de igrasie și mucegai,
- evacuarea defectuoasă a centralei termice,
- instalațiile pluviale,
- întreținerea la un preț mare,
- acoperișul de slabă calitate,
- starea subsolului,
- diverse mirosuri de la vecini,
- concesionarea terenului pe care e construită clădirea,
- lipsa spațiilor verzi,
- prezența insectelor sau a rozătoarelor.