Ce au adus nou modificarile legislative in industria jocurilor de noroc din Romania

jocuri noroc imagine moneybuzz

Sfarsitul anului 2018 a adus modificari fiscale care au dat multe batai de cap tuturor celor implicati. OUG nr.114/2018 nu a instituit doar masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative, ci prevede, printre altele, inclusiv infiintarea Fondului de Dezvoltare si Investitii, fara personalitate juridica, gestionat de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza.

Prevederile acestei Ordonante de Urgenta au fost intoarse pe toate fetele de specialisti si , la mai bine de doua luni de la intrarea in vigoare, incep sa isi arate efectele. Unele dintre aceste efecte nu sunt printre cele scontate, astfel incat executivul ia deja in calcul modificarea lor. De altfel, intr-un studiu al companiei de consultanta Frames se arata ca incertitudinea legata de modificarile fiscale, evolutia cursului valutar si a inflatiei si scumpirea finantarii vor avea ca principal efect amanarea platii facturilor, fapt care va genera extinderea blocajului economic.

Un domeniu in care schimbarile fiscale generasera multa neliniste este cel al jocurilor de noroc. Masurile initiale introduse in proiectul Ordonantei riscau sa ingenuncheze un sector care genereaza peste 500 de milioane de euro in bugetul statului. In urma unor intalniri intre reprezentantii Guvernului, Oficiului National al Jocurilor de Noroc Din Romania si al Asociatiilor Organizatorilor de Jocuri de Noroc, in articolul 53 din OUG 114/29 decembrie 2018 se stipuleaza ca organizatorii de jocuri de noroc la distanta (online) au obligatia de a plati lunar o taxa reprezentand 2% din totalul taxelor de participare incasate lunar. Ei trebuie sa plateasca taxa mentionata pana la data de 25, inclusiv,  a lunii urmatoare celei in care s-au incasat taxe de participare.

Ordonanta nu prevedea si modalitatea de calculare a taxelor, aceasta sarcina revenindu-i presedintelui ONJN. Intr-un final, s-a hotarat ca taxele sa fie in cuantum de 2% din depunerile efectuate de jucatori. Astfel , organizatorii de jocuri de noroc la distanta, case de pariuri sau cazinouri online (inclusiv cele care ofera live casino), au trebuit sa implementeze pe platformele detinute retinerea a 2% din depozitele efectuate si virarea lor catre bugetul de stat.

O prevedere importanta a ordonantei este cea legata de contributiile pe care trebuie sa le plateasca cei implicati in industria jocurilor de noroc pentru combaterea efectelor negative ale jocurilor de noroc. In text se specifica faptul ca organizatorii de jocuri de noroc la distanta licentiati din clasa I vor plati 5 000 de euro anual, persoanele juridice licentiate din clasa II vor achita 1 000 de euro anual, organizatorii de jocuri la distanta monopol de stat clasa III vor vira 5 000 de euro anual, iar cei de jocuri traditionale, 1 000 de euro.

Articolul 92 din Ordonanta de Urgenta prevede ca cei obligati sa plateasca aceste taxe trebuie sa o faca si retroactiv, pentru perioada 2015-2018. Taxa era prevazuta si in vechile normative, schimbandu-se doar beneficiarul, care urmeaza a fi o entitate finantata integral din venituri proprii, ce se va infiinta pe langa ONJN.

Pe langa aceste prevederi, Ordonanta  instituie si cresterea taxei de autorizare a aparatelor de tip slot machine de la 2 600 de euro, la 3 600 de euro, eliminandu-se si bonificatia pentru plata in avans integral a taxei anuale aferenta autorizatiei de exploatare.