Românii au cheltuit anul trecut 36 de miliarde de euro în marile rețele de retail, sumă cu 11% mai mare comparativ cu 2022, din care peste 60% din total reprezintă cumpărături efectuate în supermarketuri și hipermarketuri.
În topul cheltuielilor realizate de români în 2023 urmează magazinele de bricolaj (3,6 miliarde de euro, 10%), magazinele electro-IT (3,3 miliarde, 9%) și modă (2,2 miliarde de euro, 6,1%).
Bijuteriile (212 milioane euro, 0,6% din vânzările totale), magazinele de încălțăminte (356 milioane de euro, 1%) și cele de cosmetice (458 milioane de euro, 1,3%) au avut cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături.
Toate cele 12 segmente analizate de Cushman & Wakefield Echinox au consemnat vânzări peste cele din 2023, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (33,5%).
Urmează magazinele specizate – petshopuri, farmacii specializate, puncte de vânzare ziare, tutun etc (20,4%), articolele pentru copii (17,5%) și restaurantele și cafenelele (14,5%).
Cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în 2023 față de 2022 și sub nivelul inflației au fost raportate de segmentele DIY (3%), Home & Deco (4,8%), Bijuterii (6%), Electro – IT (8,3%) și Articole sportive (8,6%).
Împreună, cei 116 de retaileri analizați operează peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.