Câți bani au cheltuit partidele politice în campania electorală pentru alegerile parlamentare

1.900 de candidați dintre cei peste 8.000 înscriși pe listele pentru Camera Deputaților și Senat la Alegerile Parlamentare din acest an au contribuit cu bani la partidele din care provin

Competitorii electorali în alegerile parlamentare au cheltuit până pe 19 noiembrie peste 118 milioane de lei, conform datelor centralizate de EFOR. PSD a cheltuit cei mai mulți bani, peste 46 milioane lei (40% din total).

În topul cheltuielilor urmează PNL cu 30 milioane lei (26%), AUR – 14 milioane lei (12%), USR – 11 milioane lei, Forța Dreptei – 5 milioane lei, iar UDMR a cheltuit 3 milioane de lei. 44% din bani au mers pe online, 24% pe tipărituri, 11% pe radio/tv/presă scrisă, 2,3% pe sondaje și 3,5% pe afișe.

La nivel de partid, PSD a cheltuit 18 milioane de lei pentru servicii de promovare online (40%). Alte 11 milioane au fost cheltuite pentru propagandă în mass media și 8 milioane pe tipărituri. Social democrații au cheltuit 3,3 milioane de lei și pentru vestimentație destinată voluntarilor.

Din cele 5 milioane de lei cheltuite, PNL a alocat 43% pentru online (13 milioane lei), o treime pentru tipărituri (9 milioane lei) și 16% pentru categoria altele (5 milioane de lei). AUR a cheltuit 60% din fonduri pentru online, iar o altă treime a mers către tipărituri, respectiv 4 milioane de lei.

USR a cheltuit 5,9 milioane pe online (50%), iar alte 2,5 milioane de lei (22%) au ajuns la facturi pentru tipărituri. Forța Dreptei a plătit 44% din bani pentru online (2,2 milioane lei) și o treime (1,7 milioane lei) pentru tipărituri, în timp ce UDMR s-a promovat online cu 1,1 milioane de lei (38%) și cu tipărituri de 933.000 lei (30%).

Dintre partidele mici, REPER a alocat peste 60% din fonduri, adică 775.000 de lei pentru online, SOS a cheltuit o treime din bani (624.000 lei) pentru tipărituri și un sfert pe online (499.000 lei), DREPT a alocat aproape trei sferturi din bani (600.000 lei) pentru online, iar SENS a cheltuit 90% din bani pentru online (22.000 de lei).

De unde au venit banii din campanie

Cea mai mare parte a fondurilor partidelor pentru această campanie provin din venituri proprii (65%) și împrumuturi (32%), donațiile reprezentând 1%. Veniturile proprii reprezintă cea mai importantă parte din contribuții la PSD și PNL, cu aproape 62%. La AUR reprezintă 75%, iar la USR 73%.

La SOS candidații s-au finanțat doar din venituri proprii, venituri peste 90% înregistrându-se și la alte partide, dintre care RIA, PNCR sau REPER. La PSD împrumuturile reprezintă 39% din bani, la PNL 36%, la AUR aproape un sfert, iar la USR 26%. Interesant este că PSD, UDMR și SOS nu au declarat donații.

Până la data de 21.11.2024 au fost înregistrate contribuții din partea candidaților a aproape 1.900 de candidați, cu un total impresionant de 167 milioane de lei. Valoarea maximă a contribuțiilor pentru fiecare funcție de senator sau deputat este de 198.000 lei, iar aproape 500 de candidați au depus valoarea maximă, cei mai mulți, 162, la PSD.

Cei mai mulți bani în această campanie s-au cheltuit în București (10 milioane lei), Constanța (7,9 milioane lei), Argeș (6,4 milioane lei) și Iași (6,2 milioane lei), iar cei mai puțini în județele Vaslui (1,5 milioane), Tulcea (1,4 milioane), Covasna, Harghita și diaspora (fără cifre exacte).

CITEȘTE ȘI: Candidatul TikTok la președinția României a câștigat primul tur al alegerilor

- Publicitate -

Ce cumpără și cum cumpără românii. Femeile generează aproape 60% din tranzacții

Femeile generează aproape 60% din tranzacțiile din retailul românesc, iar segmentul 35-54 de ani domină consumul prin stabilitate financiară...

Jumătate dintre tinerii români spun că au trecut prin abuz emoțional în relații

Aproape jumătate (45%) dintre tinerii români cu vârste între 14-25 de ani spun că au întâlnit abuzul emoțional în...