intalnire payu black friday
Marius Costin, country manager PayU | George Anghel, director executiv al Asociația de Plăți Electronice din România | Florinel Chiș, director executiv al ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online)

Money Buzz! a participat la o întâlnire cu reprezentanții industriei de plăți online și e-commerce din România pentru a afla detalii despre despre cel mai important eveniment de shopping al anului.

Analizând tranzacțiile realizate prin intermediul procesatorului de plăți PayU, Marius Costin, country manager PayU, a oferit câteva cifre cheie: „Am început să tranzacționăm foarte mult în jurul orei 7:25 dimineața. Am scalat tranzacțiile de la 25-26 pe minut la 2.140 pe minut. Față de anul trecut avem cu 30% mai multe tranzacții. În ceea ce privește tranzacțiile cross-border se vede o creștere cu 130% față de anul trecut. Dintre acestea, cele mai multe comenzi au fost lansate din UK. Scopul nostru a fost să înregistrăm cu 25% mi multe tranzacții ca anul trecut, dar în acest moment avem cu peste 30% mai multe. Credem că și valoarea cumpărăturilor va crește cu peste 20% față de anul trecut. În 2013, la primul Black Friday local, am procesat tranzacții de 18 milioane de euro, acum procesăm câteva sute de milioane.”

Acesta a adăugat: „Anul trecut am procesat peste 360.000 de tranzacții, iar protecția Consumatorilor ne-a anunțat că au primit în jur de 300-400 de reclamații. Este un procent rezonabil. Creșterea încrederii în plățile online este unul din motivele pentru care am introdus fast refund, un sistem prin care în maxim 30 de minute ai banii înapi în cont, în cazul în care te răzgândești. Este un serviciu lansat în urmă cu câteva luni și cred că încrederea ajută la sporirea vânzărilor.”

În completare, George Anghel, director executiv al Asociația de Plăți Electronice din România, a spus că „scopul este să creștem încrederea oamenilor în achiziția cu cardul și plățile online. Este un număr din ce în ce mai mare de tranzacții online. A crescut și numărul de plăți cu un click, dar mai este de lucru pentru a face oamenii să dobândească încredere în salvarea cardului în site sau wallet. Deși avem o creștere a numărului de plăți online cu cardul, se observă că aproximativ jumătate din totalul de clienți și salvează datele de plată cu cardul în site-urile sau aplicațiile respective.”

Florinel Chiș, director executiv al ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online) a spus „Poate fi cel mai mare Black Friday până acum. Avem un trend crescut încă de la primele ore ale dimineții. A crescut numărul de comenzi din mediul rural, care a trecut la comenzi de pe dispozitive mobile, precum și comenzile din diaspora. majoritatea clienților plătesc la livrare, dar observăm un trend de creștere al plăților cu cardul în e-commerce, sunt comercianți care au un nivel al plăților online de peste 30% și ne așteptăm ca anul acesta unii comercianți să treacă peste limita de 40%”

Porcul, vedetă de Black Friday

Conform ARMO, un produs interesant care se vinde de Black Friday în acest an este carnea de porc (carcasă sau pulpă) de la un producător foarte cunoscut. O categorie aparte este reprezentată de analizele medicale, sau pachetele de vaccinare, ambele fiind pe un trend în creștere. De asemenea, sunt foarte căutate pachetele de vacanțe/excursii.

Florinel Chiș consideră că fenomenul de creștere a prețurilor înainte de Black Friday, pentru a fi reduse cu această ocazie, nu există. „E-commerce-ul vine cu transparență. Prețurile pot fi monitorizate pe parcursul întregului an. În online poți tot timpul să urmărești prețurile.”

Cât se cumpără online de Black Friday în România?

Conform datelor PayU, peste 198 de milioane de lei platiti online de Black Friday in intervalul 00.00.00 – 23.59.59. Mai mult cu 26% in comparatie cu 2018. Peste 22% dintre tranzactii au fost in rate, in timp ce 34% cu un singur click.

Cât s-a cumparat online de Black Friday?

  • Valoarea totala a volumelor tranzactionate online a ajuns la 198,02 milioane de lei, mai mult cu peste 26% fata de anul trecut, cand s-au inregistrat aproximativ 157 milioane de lei
  • Numarul de tranzactii a ajuns la 338.229, mai mult cu peste 43% fata de anul trecut
  • Minutul de aur a fost 07:28 cu 2.140 de tranzactii, in timp ce media tranzactiilor pe minut a fost de 310
  • Valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 572 lei, iar al celui in rate de 1.018 lei

Cum au cumparat romanii de Black Friday

  • Romanii au cumparat online in rate in valoare de peste 77,29 milioane de lei, cu 33% mai mult fata de anul precedent si cu o pondere de 39% in totalul volumelor
  • Numarul de tranzactii procesate cu rate pana la miezul noptii este de 75.909, in crestere cu 26 %  si cu o pondere de 22,44 % in totalul tranzactiilor
  • 41% din suma cheltuita a fost cu un singur click si a avut o valoare de 82,63 milioane de lei, cu 15,16%  mai mult decat in anul precedent. Numarul total de tranzactii cu plata cu un click a fost de 115.915, in crestere cu 25% si cu o pondere in total tranzactii de 34,3%. Valoarea medie pe tranzactiile cu un singur click a fost de 713 lei.

Ce s-a cumparat de Black Friday in Romania

  • IT&C –  peste 46,75% din totalul tranzactiilor
  • eTail – peste 34,25% din totalul tranzactiilor
  • Servicii – peste 8,90% din totalul tranzactiilor

Black Friday in Romania ramane un eveniment de interes si pentru alte tari

  • Valoarea totala a volumelor procesate din alte tari a crescut la 14 milioane de lei, cu peste 62% mai mult comparativ cu anul 2018 si cu o pondere de 7% din valoarea totala a volumelor procesate.
  • Totalul tranzaciilor cross-border s-a ridicat la 35.000, in crestere cu 100%
  • Top 3 tari din afara granitelor de unde se cumpara in Romania raman:
    • Marea Britanie: peste 5% din totalul tranzactiilor
    • Ungaria: 2,42% din totalul tranzactiilor
    • Bulgaria: 0.33% din totalul tranzactiilor

Cea mai mare tranzactie online este de 57.949 lei si a fost inregistrata la ora 19:30.