Black Friday rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături, cu 57% dintre români care se pregătesc să facă achiziții în 2024, conform unui studiu MKOR.
Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei. Diferența dintre bărbați și femei în intențiile de cumpărare este de 3%!
Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziționa produse și branduri dorite la prețuri mai accesibile (54%). Mulți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%).
Segmentul indecișilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri reduse (sub 3.000 lei) poate fi atras prin eliminarea barierelor în principal de natură financiară.
Bărbații rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8%). Ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Românii sunt organizați și își planifică cumpărăturile în medie cu o lună înainte de eveniment. Majoritatea (54%) încep pregătirile cu maximum 2 săptămâni înainte, în timp ce o treime adoptă o strategie pe termen lung.
8 din 10 români și-au stabilit deja bugetul de Black Friday, la fel ca în 2023. Au ținut cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar și de ce au pe lista de dorințe (34%).
Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel.
Ce produse vor să cumpere românii de Black Friday
Electronicele și electrocasnicele domină lista de cumpărături și în 2024, menținându-și poziția de lider cu 58% dintre preferințe. Produsele IT&C câștigă teren, înregistrând o creștere de 5% față de anul trecut și devenind o prioritate pentru 32% dintre cumpărătorii activi.
Fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
CITEȘTE ȘI: Vivre a înregistrat de Black Friday vânzări de 8 milioane euro
MONEY BUZZ ■ ȘTIRI BUSINESS ■ ȘTIRI ECONOMICE ■ ȘTIRI FINANCIARE