
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a verificat, în perioada 24 – 31 martie, 290 de agentii imobiliare şi au constatat faptul că există mulţi agenţi imobiliari care nu-şi respectă clienţii si uită să le aducă la cunoştinţă multe informaţii, se arată într-un comunicat ANPC, citat de Curierul National.
Secretarul de stat Constantin Cerbulescu, preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, a dispus verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de intermediere pentru serviciile imobiliare şi s-au constatat diverse abateri.
Drept urmare s-au luat următoarele măsuri pentru 12 operatori economici: a avut loc oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficienţelor (reformularea contractelor astfel încât să fie redactate clar şi precis, să indice corect preţul aferent, precum şi toate clauzele impuse prin legislaţie), iar pentru alţi 19 operatori economici s-a dispus măsura remedierii deficienţelor pentru a completa şi corecta informarea consumatorilor.
Au fost aplicate 101 amenzi contravenţionale în valoare totală de 434.750 lei şi 244 de avertismente.
„Principala problemă este nerespectarea contractului în ceea ce priveşte protecţia consumatorului. Majoritatea agenţilor nu respectă legislaţia, nu respectă contractele standardizate. Prevederile îl avertizează pe agent că trebuie să informeze clientul în scris”, a declarat, pentru Curierul Naţional, Dragoş Vîlceanu, preşedinte Asociaţia Brokerilor Imobiliari (ABI). Conform OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor, clienţilor agenţiilor imobiliare trebuie să li se furnizeze în scris informaţii complete, corecte şi precise cu privire la serviciul prestat, atât în faza precontractuală cât şi în cea contractuală.
Dragoş Vîlceanu a mai spus că din 4.000 de agenţi imobiliari care sunt prezenţi pe piaţa bucureşteană mulţi nu respectă prevederile.
În opinia preşedintelui Asociaţiei Profesionale a Agenţilor Imobiliari din România (APAIR), cam 70-90% dintre agenţii imobiliari nu respectă legea. „Cea mai mare problemă este lipsa unui contract încheiat între cele două părţi. Există multe cazuri în care proprietarul nu ştia preţul apartamentului pe care îl scosese la vânzare. Agentul său punea un preţ pentru care nu avea un acord scris, proprietarul nici nu ştia care este preţul. Iar această practică nu este legală sub niciun aspect”, a mai completat preşedintele APAIR.
Abateri constatate
În urma controalelor ANPC, abaterile constatate au fost: lipsa informării consumatorilor asupra comisionului datorat de beneficiar pentru contractul ce urmează a se încheia; lipsa afişării informaţiilor privind lista serviciilor prestate şi a comisioanelor aferente practicate de agenţiile imobiliare; diferenţe între valoarea comisionului afişat în agenţia imobiliară şi cea înscrisă în contracte, respectiv valoarea afişată a comisionului era de 2%, iar în contract era stipulat „comisionul agenţiei este 2,5% din valoarea la care se vinde imobilul”; lipsa informaţiilor privind situaţia juridică a imobilelor oferite spre vânzare/cumpărare/închiriere şi, de asemenea, privind nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de eventualii cumpărători sau chiriaşi.
Sfaturi pentru consumatori
Înainte de a semna contractul de intermediere cu agenţia imobiliară, trebuie avute în vedere următoarele:
lista de tarife şi comisioane care trebuie să fie afişată la sediul agenţiei imobiliare;
existenţa în contract a informaţiilor privind lista serviciilor prestate şi a comisioanelor aferente practicate;
precizarea în contract a preţului solicitat de proprietar sau a preţului pe care este dispus să-l plătească cumpărătorul;
menţionarea în contract a modalităţii de returnare a taxelor, comisioanelor şi eventualelor penalităţi, în cazul în care consumatorii renunţă din culpa lor;
precizarea în contract a modalităţii de denunţare unilaterală a contractului;
specificarea duratei de derulare a contractului de prestări servicii cu agenţia imobiliară;
precizarea drepturilor vânzătorului/cumpărătorului într-un capitol distinct al contractului;
să solicite informaţii cu privire la situaţia juridică a imobilelor oferite spre vânzare/cumpărare/închiriere, cât şi cu privire la nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de consumatori în calitate de cumpărători sau chiriaşi;
să se precizeze dacă consultanţa imobiliară este gratuită sau contra cost;
să se precizeze cine suportă costurile lucrărilor cadastrale;
să se precizeze în contractele de intermediere imobiliară caracteristicile generale ale imobilului care pot influenţa decizia de cumpărare (incluzând nivelul de finisare, dimensiuni, vechime şi poziţionarea faţa de punctele cardinale).
În cazul în care aspectele menţionate mai sus nu sunt respectate, consumatorii se pot adresa cu sesizări/reclamaţii la comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor în raza teritorială a cărora îşi desfăşoară activitatea operatorii economici reclamaţi.