Cifra de afaceri a comercianților de ciocolată din România a avansat cu 11%, atingând un maximum istoric de 4,1 miliarde lei în 2020.
Totuși, producția locală a scăzut în anul pandemiei cu aproape 1 miliard, ajungând la 640 milioane de lei, conform datelor KeysFin.
Per ansamblu, piața de ciocolată (producție și comerț) s-a diminuat cu 10,7% față de maximul istoric din 2019, ajungând la 4,8 miliarde lei în 2020.
Kandia este principalul producător de ciocolată din România
Pe segmentul de producție, în 2020, Kandia a devenit principalul jucător din piață, cu o cifră de afaceri de 141 milioane lei (22,3% din producție).
Urmează Heidi (88,8 milioane lei), RAP Confectionery (66 milioane de lei), Mueller (32,5 milioane lei) și Marco Polo VE SRL (aproape 20 de milioane lei).
Pe sub-segmentul comerț, în 2020, Nestle conduce clasamentul cu afaceri de 933 milioane lei (22,6% din comerț), urmată de Ferrero (880 milioane lei).
Numărul de angajați din industrie a scăzut puternic
Numărul de angajați a scăzut cu 18% față de 2019, la 6,3 mii de salariați, ceea ce a însemnat și o scădere a cheltuielilor cu personalul de aproape 20%, la 338 milioane lei în 2020.
Numărul de companii s-a redus cu 1% față de 2019, la 774 în 2020. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au avut pierdere, restul încheind anul 2020 cu un rezultat net nul.
Per ansamblu, rezultatul net al pieței de ciocolată a scăzut cu 11% față de 2019, ajungând la 194,6 milioane lei în 2020.
Plăți restante la nivel record
Plățile restante (incluzând restanțele către furnizori și către stat) ale companiilor din piața de ciocolată au atins cel mai ridicat nivel din istorie în 2020.
Astfel, s-a înregistrat o creștere de 54% până la valoarea de 625 milioane lei.
Dintre acestea, restanțele față de furnizori au înregistrat cea mai amplă creștere, de 180%, atingând valoarea de 192 milioane lei.
Perioada medie de plată a datoriilor curente s-a majorat cu 5% față de 2019, ajungând la 106 zile în 2020.