69% dintre respondenții unui sondaj Reveal Marketing declară că stiu ce presupune liberalizarea pieței de energie electrică, în schimb 20% dintre aceștia nu știu ce înseamnă.
44% dintre români declară că nu au înțeles prea bine care sunt schimbările aduse de liberalizarea pieței de energie electrică, iar 11% spun că nu au înțeles deloc.
În schimb, 41% dintre respondenți afirmă că au înțeles bine ce presupun aceste modificări. 4% spun că le este clar totul.
Întrebați pe ce tip de piață sunt clienți, 43% dintre români au spus că se află pe piața reglementată, comparativ cu 26% care declară că sunt pe piața concurențială. 31% dintre români nu știu unde sunt clienți.
Persoanele educate, cu venituri medii și mari afirmă în mai mare măsură că sunt clienți pe piața reglementată – peste jumătate dintre tinerii profesioniști (53%) și aproximativ același procent dintre familiile moderne (51%).
65% dintre români cred că prețurile vor fi afectate în mare și în foarte mare măsură de această schimbare. Întrebați în ce fel, 83% dintre respondenți cred că prețurile vor crește ca urmare a liberalizării.
Când au aflat românii despre trecerea la piața concurențială?
Deși prevederile legii privind liberalizarea pieței de energie electrică au fost modificate în iulie 2020, aproape jumătate dintre respondenți (48%) spun că au aflat despre acest lucru în perioada septembrie-decembrie 2020.
În schimb, o treime dintre români (33%) a aflat despre liberalizarea pieței de energie abia după 1 ianuarie 2021.
10% dintre respondenți au refuzat să răspundă, întrebați când au aflat despre schimbările cu privire la piața de energie electrică.
Mai mult de jumătate dintre oameni au aflat de liberalizare de la TV
Mai mult de jumătate dintre români (54%) declară că au aflat despre renunțarea la piața reglementată de energie electrică de la televizor.
Aproape un sfert dintre români (24%) declară că au fost informați de către furnizorul lor de energie electrică cu privire la noua lege.
Platformele de știri online au fost o sursă de informare cu privire la liberalizarea pieței de energie electrica pentru peste o treime dintre respondenți (34%).
Rețelele de socializare au fost menționate de doar 17% dintre respondenți atunci când au fost întrebați de unde au aflat despre liberalizare.
În schimb, 13% dintre români spun că au aflat de la rude, prieteni sau cunoștinte despre aceste schimbări pe piața de energie.
Dintre segmente, maturii fără partener au selectat în proporția cea mai mare varianta informării de la TV – 70%, fiind urmați de 59% dintre familiile tradiționale cu aceeași opțiune.
Familiile moderne au selectat în proporția cea mai mare varianta publicațiilor de știri online – 45%.
Majoritatea românilor rămân „fideli” actualului furnizor
64% dintre respondenți spun că intenționează să păstreze același furnizor de energie electrică în continuare. Doar 6% dintre români declară că intenționează să își schimbe furnizorul.
Un procent semnificativ este cel al nehotărâților: 25% dintre români nu s-au decis încă cum să procedeze, iar 5% au refuzat să răspundă la această întrebare.
Dintre segmente, 71% dintre persoanele educate, cu copii (familiile moderne) spun că vor rămâne la același furnizor, fata de 58% dintre familiile tradiționale cu același răspuns.