Faci eforturi considerabile pentru creșterea afacerii în mediul online, care implică în mod constant cheltuieli substanțiale, însă nu vezi rezultatele. Produsele sau serviciile tale nu sunt ușor recunoscute de publicul țintă, nu ai o manieră unitară de adresare, iar mesajele pe care le transmiți nu-și ating scopurile. Poate fi rezultatul unei campanii de marketing fără o strategie bine definită, însă uneori, cauza trebuie căutată în profunzime. Este posibil ca însăși identitatea de brand să te saboteze.
Află din acest articol ce greșeli ai putea să fi făcut când ți-ai construit identitatea de brand în online și cum ai putea să remediezi problemele pe care acestea le cauzează.
1. Nu ți-ai definit clar publicul țintă și competitorii
În branding, alegerea logo-ului și a culorilor de marcă sunt de fapt elemente secundare, care se subordonează identității, adică tuturor acelor elemente care te definesc. Trebuie să pornești întotdeauna de la ce încerci să vinzi. De cele mai multe ori, produsul sau serviciul pe care îl comercializezi nu este unic, însă definindu-i cât mai multe caracteristici, te va ajuta să poți spune „Aceasta este oferta mea!”.
Pentru ea trebuie să existe o cerere și oferte similare. Și astfel apar doi actori de bază în ecuația de branding: publicul țintă și competiția. Cunoașterea profundă a potențialilor consumatori este esențială pentru o strategie de brand de succes. Identificarea caracteristicilor și nevoilor publicului și înțelegerea a ceea ce face ca brandul tău să fie unic în abordarea acestora reprezintă primul pas către construirea unei conexiuni puternice. Cunoscându-ți bine publicul țintă, vei ști să adopți acel tone of voice potrivit pentru a-ți comunica mesajele și pentru ca ele să fie eficiente.
Totodată, dacă nu ai făcut studii de piață cu privire la concurență, puteți să nu fii conștient de strategiile care funcționează sau nu au șanse de succes, în domeniul afacerii tale. Înțelegerea a ceea ce fac alții te poate ajuta să identifici oportunități de diferențiere și de poziționare unică a brandului.
2. Greșeli de identitate vizuală
Orice identitate vizuală de brand se construiește în perfect acord cu poziționarea pe piață, respectiv în mediul online. Oricât de creativă și inspirată este imaginea aleasă, dacă nu se potrivește unei strategii care să ia în considerare toate elementele brandului, identitatea vizuală poate să intre în contradicție cu valorile pe care le promovezi.
Fără această planificare, riști să creezi elemente de brand lipsite de coerență și care nu reușesc să comunice în mod eficient publicului identitatea de bază. Fiecare element, de la culori la fonturi, titluri, logo, slogan, trebuie să se alinieze personalității și obiectivelor brandului. Un ghid de stil va include toate aceste elemente și va oferi o linie clară a mărcii în mediul online, pentru toate acțiunile viitoare.
3. Capcane vizuale și de design
Un logo lipsit de sens și o identitate vizuală limitată pot eșua în comunicarea eficientă cu publicul țintă. Vei rata astfel ocazia de a construi un brand memorabil. În mod similar, un design web greoi, o interfață neprimitoare și o structură de site neintuitivă pot diminua identitatea brandului, făcându-l mai puțin atrăgător pentru cei cărora te adresezi.
De asemenea, în mediul online, site-ul este poarta de intrare a clienților către afacerea ta. Dacă este strâmbă, cu vopseaua scorojită sau cu o deschidere defectă, clienții o vor ocoli. Trebuie să înțelegi că nu este loc de economii, de fotografii neclare, de imagini care nu comunică ce trebuie sau de elemente multimedia inserate aleatoriu.
La polul opus sunt porțile excesiv ornamentate, care comunică opulență nejustificată și prost gust. În termeni de web design, vorbim despre structuri alambicate, abundență de culori și complicarea excesivă a stilului, care poate deruta publicul și dilua mesajul brandului.
4. Erori de implicare și comunicare
Implicarea și comunicarea cu publicul țintă sunt aspecte de bază ale construirii unui brand puternic. Utilizarea greșită a rețelelor de socializare și un serviciu clienți necorespunzător îți pot compromite imaginea brandului și diminua satisfacția clienților, ducând la pierderea încrederii acestora și la scăderea indicatorului NPS – net promoter score, care măsoară disponibilitatea clienților de a-ți recomanda mai departe brandul.
5. Greșeli de planificare și adaptare
O greșeală frecventă în identitatea de brand este lipsa unui plan de rezervă sau rigiditatea excesivă. Atunci când ai un singur plan, te poți bloca dacă lucrurile nu merg conform așteptărilor. Colaborarea cu o agenție de marketing și cu un designer profesionist te poate ajuta să te adaptezi și să păstrezi încrederea puternică în brandul tău și o imagine adecvată. Totul este să fii pregătit pentru schimbări și provocări.
Dacă ai realizat că identitatea de brand în mediul online nu este ceea ce trebuie și lucrurile nu merg în ceea ce privește mesajele directe și indirecte pe care îl transmiți, apelează la specialiști și cere o evaluare. Nu este niciodată prea târziu pentru rebranding și crearea premiselor pentru succes!