Concluziile Tax & Finance Forum de la București

sales marketing conference
sursă foto: facebook.com/BusinessMark/

BusinessMark a organizat cea de-a VII-a ediție a „Tax & Finance Forum”, de la București. Obiectivul forumului a fost de a reuni experții în taxe și fiscalitate ai celor mai mari companii de consultanță prezente pe piața românească și factorii de decizie din departamentele financiar-contabile și de a facilita dialogul între aceștia și mediul de afaceri.

Evenimentul s-a desfășurat pe parcursul a 2 zile și a inclus o conferință – două sesiuni Tax Focus, un CFO Roundtable și 3 seminarii susținute de reprezentanții unora dintre cele mai importante companii de consultanță.

În cadrul celor două sesiuni Tax Focus au fost prezentate: principalele aspecte privind Taxa pe Valoare Adăugată, prețurile de transfer, contextul legislativ și ariile de risc pentru contribuabili, vămuirea centralizată la nivel național – o metodă de eficientizare a costurilor, aspecte legislative de mediu relevante pentru companiile din România, reorganizări, actualizarea structurilor de investiţii, aspecte privind impozitarea activităților dependente desfășurate în România de către nerezidenți.

Printre subiectele dezbătute în cadrul CFO Roundtable se numără: provocările unui CFO în contextul economic global și românesc, legislația fiscală internațională și impactul asupra business-ului, fiscalitatea în România și mediul de afaceri, provocările financiare ale business-urilor internaționale, bugetare și previzionare eficientă, rolul CFO-ului în Client Centricity, construirea și consolidarea unui departament financiar performant, gestionarea investițiilor strategice, cum se vede business-ul din biroul CFO-ului în era digital și care este rolul CFO-ului în aria CSR.

Printre principalele modificări din 2017 în materie de TVA, prezentate în cadrul evenimentului se numără: schimbarea regimului aplicabil persoanelor cărora li se anulează codul de TVA, reducerea cotei standard de TVA de la 20% la 19%, modificarea regulilor de ajustare a taxei deductibile pentru bunurile de capital, introducerea regimului special pentru agricultori, abrogarea prevederilor referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari (ROI), suspendarea până la data de 31 decembrie 2019, a obligației depunerii a trei declarații informative (cod 392A, 392B și 393).

De asemenea, în cadrul evenimentului au fost prezentate cazuri de jurisprudență recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene privind: scutire pentru livrări intracomunitare + livrări intracomunitare asimilate, activități economice + drept de deducere a TVA, scutire activități de asigurare.

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat planul de acțiuni BEPS în octombrie 2015. În ianuarie 2016, Comisia Europeană a publicat pachetul de propuneri legislative privind combaterea evaziunii fiscale.

Din punct de vedere al implementării Acțiunii 13 BEPS în legislația din România, putem sublinia că dosarul prețurilor de transfer este obligatoriu pentru toți contribuabilii care au tranzacții cu persoane afiliate.

Informații noi ce trebuie prezentate în dosarul prețurilor de transfer: principalele funcții îndeplinite, riscuri asumate și active utilizate care contribuie semnificativ la crearea de valoare adăugată la nivel de grup, localizarea geografică și detaliile societăților afiliate și a sediilor permanente din cadrul grupului, restructurări derulate la nivel de grup, prezentarea aranjamentelor de contribuții la cost (CCAs), prezentarea piețelor de desfacere pentru livrările de bunuri/prestări de servicii intra-grup, descrierea activității de cercetare și dezvoltare a grupului și descrierea politicii de prețuri de transfer cu privire la acordurile de finanțare intra-grup.

În urma evenimentului au mai fost trasate câteva concluzii: există motive interne (plus de eficiență, timp mai scurt de distribuire profituri, economia de scară) și externe (garanția pentru finanțare, referințe suplimentare, brand, licență) puternice pentru care o organizație ar trebui să apeleze la reorganizări, structurile de investiții au o durată de viață de 5 ani de aceea trebuie schimbate permanent, iar implicarea departamentului financiar trebuie adaptată în funcție de necesitățile business-ului. Chiar dacă sunt conștienți de avantajele pe care le aduce digitalul, reprezentanții prezenți au atenționat că acesta trebuie preluat cu echilibru și prudență de către CFO pentru că presupune anumite riscuri: control, soluții de back-up, competențe sau securitatea informațiilor.

Un alt subiect abordat a fost cel al ultimelor modificări propuse în domeniul fiscalității. Specialiștii au avertizat că trecerea contribuțiilor la sistemul de pensii și asigurări de sănătate doar în sarcina angajaților ar putea duce la scăderea salariului net, iar impozitarea gospodăriilor ar fi o adevărată provocare.

Speakerii invitați în cadrul evenimentului au fost:

SESIUNEA I. TAX FOCUS

  • DANIELA TĂNASE, Director General Adjunct, Direcția Generală Legislație Cod fiscal și reglementări vamale, Ministerul Finanțelor Publice
  • MIRUNA ENACHE, Partener, Asistență fiscală, EY România
  • MITEL SPĂTARU, Tax Partner, FiNEXPERT
  • LIVIU GHEORGHIU, Senior Manager, Prețuri de Transfer, Mazars România
  • ALEXANDRA SMEDOIU, Director, Consultanță Fiscală, PwC România

 SESIUNEA A II-A. CFO ROUNDTABLE

  • LIVIU BOCȘARU, CFO,Group Renault România
  • DRAGOȘ BĂRBULESCU, Director General Adjunct, E.ON România
  • ELIZA IRIMIA, Head of Finance, Vodafone Shared Service România
  • CIPRIAN LADUNCA, CFO, Metlife

SESIUNEA A III-A. TAX FOCUS

  • FLORINA PARÎNG, Manager, Impozitare indirectă, EY România
  • ALINA DAVID, Tax Manager, PKF Finconta
  • ALEXANDRU COMĂNESCU, Senior Manager, Deloitte România
  • ANDREEA GIOVANI, Manager, Servicii de Consultanță pe probleme de Mediu și Dezvoltare Durabilă, PwC România
  • MIHAI PETRE, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România

Moderatorii evenimentului au fost DANIEL DRĂGAN, Managing Partner, BusinessMark și MIHAI PETRE, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România și Deloitte România.

Evenimentul „Tax & Finance Forum” a reunit directori financiari, controlleri financiari, directori economici și contabili, auditori, experți fiscali, analiști financiari și consultanți fiscali.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here